Zespół Dynamiki
Układu Słonecznego
i Planetologii
Warsztaty kometarne II




Tworzenie modelu aktywnego jądra kometarnego

Propozycja jak przygotować pokaz wyjaśniający naturę komet.
Te zajęcia można przeprowadzić zarówno w ramach lekcji szkolnej w klasie czy w plenerze, jak i dłuższych warsztatów z większym udziałem słuchających. Poziom i sposób prowadzania pokazu/warsztatów łatwo można dostosować do każdego wieku, począwszy od przedszkola po Uniwersytety Trzeciego Wieku.
W zależności od liczby poruszanych problemów może trwać od pół godziny (pokaz) do dwóch godzin (warsztaty).




Pomysł by przygotować tego typu pokaz powstał dość dawno temu (w 2008 roku). Było to cztery lata po wystrzeleniu sondy Rosetta, która, po dziesięcioletniej podróży, dotarła (w sierpniu 2014) do komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Wówczas chcieliśmy trochę inaczej opowiedzieć na Pikniku Naukowym o badaniach komet, którymi zajmujemy się w Centrum Badań Kosmicznych. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę, gdyż pokaz jest niezwykle atrakcyjny wizualnie. Chętnie go wszyscy oglądają, niezależnie od wieku. Wystarczy zapytać młodszych, kto chciałby pomóc w ,,tworzeniu komety'', by w górę poniósł się las rąk. Powoli pokaz doskonaliliśmy, co jednakże nie ustrzegło nas od tego, że nie zawsze udawało nam się ,,skleić'' kometę w jedną bryłę. Teraz też nam się to czasem przytrafia, ale najczęściej potrafimy temu zaradzić. Oznacza to, że ten z pozoru łatwy pokaz, wymaga nie tylko staranności, ale i pewnego doświadczenia. Pokaz zapewnia duże zainteresowanie oglądających, którzy entuzjastycznie reagują na to co się dzieje, zadają mnóstwo pytań i są ciekawi odpowiedzi. A o to właśnie chodzi!


Komety to małe, nieregularne ciała naszego Układu Słonecznego o typowych rozmiarach kilku kilometrów. Krążą wokół Słońca po zwykle wyraźnie wydłużonych orbitach. Zbudowane są głównie z lodów, przede wszystkim zamrożonego lodu wodnego (ocenia się, że nawet do 50%), ale i zestalonego tlenku czy dwutlenku węgla. Zawierają także duże domieszki innych, bardziej lub mniej złożonych związków, np. metan czy amoniak, a także związki krzemianów i metali. Dlatego mówimy, że są konglomeratem lodów, a bardziej popularnie, że przypominają bardzo brudne kule śniegowe. Ponieważ zwykle ich powierzchnie są pokryte ciemnym pyłem, dlatego jądra kometarne słabo odbijają promienie słoneczne. Toteż, gdy są daleko od Słońca, są mało aktywne i niepozorne. Jednakże, gdy zaczynają się zbliżać do Słońca rozpoczyna się sublimacja lodów znajdujących się w warstwach powierzchniowych jądra komety (pod wpływem coraz intensywniejszego promieniowania słonecznego). W efekcie rozwijają się długie, efektowne warkocze kometarne, które potrafią być tak duże, że mogą pokrywać nawet całe niebo (jak w przypadku niedawno widocznej C/2006 P1 McNaught). Dlatego opowiadając o kometach należy podkreślić, że kojarzony nierozerwalnie z kometami świecący na niebie warkocz, czy też warkocze, biorą się z aktywności zachodzącej w niepozornych rozmiarów jądrze kometarnym, które jest głęboko wówczas ukryte w świecącej głowie komety, z której warkocze się rozwijają. Więcej tutaj


Model jądra komety wykonany w maju 2014 podczas pokazu w CBK Zdjęcie: Ryszard Gabryszewski Kometa Hale-Bopp, 30 marca 1997. Zdjęcie: Janusz Wiland Mgławica M 42 znajdująca się w gwiazdozbiorze Oriona. Zdjęcie: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2006/01/image/a/ Struktura Układu Słonecznego. Na podstawie obrazka ze strony: http://www.universetoday.com/116163/naked-comets-could-expose-solar-systems-ancient-origin-story/ Era Wielkiego Bombardowania. Obrazek ze strony: http://www.universetoday.com/83021/marstinis-could-help-explain-why-the-red-planet-is-so-small/

Z kolei lekcja w formie warsztatów kometarnych umożliwia poruszenie wielu zagadnień astronomicznych i wyjaśnienie różnorodnych zjawisk fizycznych zachodzących we Wszechświecie. Przykładowo możemy powiedzieć:



Proponowany przebieg pokazu/warsztatów

Zanim zaczniemy pokaz czy warsztaty powinniśmy przygotować sobie stanowisko ,,kuchenne'' do pracy wraz z koniecznymi materiałami zgodnie z podanym niżej Przepisem na kometę.

Model jądra komety, uzyskany podczas pokazu majowego wykonywanego dla gimnazjalistów przed budynkiem CBK na waszawskich Siekierkach. Zdjęcia: Ryszard Gabryszewski



Przepis na kometę

Składniki na kometę o rozmiarach około 20–25 cm: Najtrudniej jest oczywiście o suchy lód. Jednakże coraz więcej jest takich punktów, gdzie można go zamówić. Najlepiej kupić więcej suchego lodu w przeddzień eksperymentu, przetransportować go w odpowiedniej skrzynce i umieścić na noc w zamrażalniku albo chłodnej piwnicy (powinno go być więcej, gdyż część nieuchronnie wysublimuje w czasie transportu i potem). Suchy lód ,,z poprzedniego dnia'' lepiej łączy się z innymi składnikami i dlatego łatwiej będzie stworzyć model jądra kometarnego.

Ponadto potrzebujemy:

Początek pokazu. Wrzucanie pokruszonego suchego lodu do mieszaniny wody, popiołu i innych składników
Zdjęcie: Zenona Sawicka, 2008, CBK PAN

Gdy już mamy wszystkie produkty, możemy przystąpić do tworzenia modelu jądra komety. Poniżej recepta jak postępować.

Małgorzata Królikowska-Sołtan, Centrum Badań Kosmicznych PAN






Zespół Dynamiki Układu Słonecznego i Planetologii , 2015.